Campanya de documentació del fons i les col·leccions del Museu

Dijous 25 de gener

A les parets del monestir podràs observar alguns escuts dels comitents que van patrocinar les diferents fases de construcció del cenobi. Durant l’edat mitjana aquests símbols eren hereditaris i representaven un llinatge, nobiliari o eclesiàstic, que funcionava com a identificació personal en documents escrits i també en els murs en llocs públics visibles per deixar constància del seu poder: era una veritable operació de màrqueting. L'any 2023 s’ha pogut documentar i registrar el fons arquitectònic i escultòric de la col·lecció del Monestir de Sant Cugat que conserva el Museu. I tot gràcies a la subvenció per a la documentació dels béns culturals que integren els Museus catalans de la Generalitat de Catalunya, i la subvenció per a la documentació de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona. Cal destacar entre els 100 objectes registrats, un grup amb elements que podem identificar amb personatges històrics vinculats al monestir. S'han pogut documentar dos escuts relacionats amb abats del Monestir: de l'abat Antoni Alemany (1461-1471) un fragment del pedrís sobre el qual descansava el retaule major de Sant Cugat dins l'església; i de l'abat Bernat Terré, un fragment d'una làpida. Aquest darrer és el primer dels deu abats catalans que governen l'abadia de Sant Cugat en nom de Roma i no, com fins llavors, en nom de la comunitat. Entre el material estudiat, també es va individualitzar un fragment semicircular d'una clau de volta amb la figura d'un clergue, cofat i amb barret, i portant un bastó amb una creu. Destaca, per últim, el capitell d’un pilar que representa la nativitat de Jesús. La marededeu està en un llit en posició horitzontal a la banda inferior; a sobre, l'infant Jesús, i a la part superior la mula i el bou. Al xamfrà esquerre es troba Sant Josep, i al xamfrà dret, l'àngel. Als laterals, un escut heràldic i la representació d’un abat amb bàcul, possiblement representant el mecenes que encarregà l’obra.

Cerca notícies