• Roda de premsa del guanyador del 15è Premi de poesia Gabriel Ferrater, Joan Puigdefàbrega
  • Presentació del guanyador del 15è Premi de poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater
  • La tinent d'alcalde Carmela Fortuny i Joan Puigdefàbrega, guanyador del 15è Premi de poesia Gabriel Ferrater
  • Joan Puigdefàbrega, guanyador del 15è Premi de poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater

13 de març 2017 Cultura

Joan Puigdefàbrega guanya el 15è Premi de poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater amb ‘Deshora’

Aquest escriptor i oceanògraf nascut a Saragossa s’emporta així un dels premis més ben dotats del país, amb 7.250 euros.

El poeta Joan Puigdefàbrega ha rebut aquest divendres, a l’Hotel Neri de Barcelona, el Premi de poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater per l’obra ‘Deshora’. El premi, organitzat per l’Ajuntament de Sant Cugat, Edicions 62 i la Comissió Ciutadana Gabriel Ferrater, és un els més ben valorats del país amb una dotació econòmica de 7.250 euros i inclou també la publicació i la distribució de l’obra per part d’Edicions 62. El poeta guanyador també rep una escultura de Pep Codó.

L’edició impresa de ‘Deshora’, l’obra de Puigdefàbrega que l’ha fet mereixedor del 15è premi de poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater, es presentarà el 15 de maig durant l’acte on es lliuraran els premis del 19è concurs literari Gabriel Ferrater per a centres de secundària.

L’acte ha comptat amb la presència de la tinent d’alcalde de Presidència, Cultura i Promoció de la Ciutat, Carmela Fortuny, el president del jurat Jordi Cornudella, els membres del jurat, Marc Romera i Marta Pessarrodona, i la directora de la Institució de les Lletres Catalanes, Laura Borràs. Amb aquest premi i el Festival Nacional de poesia de Sant Cugat, la ciutat segueix apostant fermament per la creació i la promoció de la poesia al nostre país.

La tinenta d'alcalde Carmela Fortuny ha subratllat "el compromís de Sant Cugat amb la cultura i la poesia. Aquest Premi de Poesia Sant Cugat a la memòria de Gabriel Ferrater ho referma, ja que és el més ben dotat del seu àmbit". Fortuny també ha assegurat que "estem molt orgullosos de l'obra guanyadora. Impulsar iniciatives com aquesta ens fan créixer com a ciutat".

Al seu torn Joan Puigdefàbrega, el guanyador d'enguany, ha remarcat "no tinc una vida literària llarga i gruixuda, al contrari, tampoc tinc formació en lletres, i guanyar amb aquesta obra és un honor. M'agrada treballar l'estètica perquè és el que ens relaciona sensorialment amb el món".

Per a un dels membres del jurat, i representant d'Edicions62, Jordi Cornudella, "el fet que l'autor no sigui mediàtic fa que la seva maduresa i capacitat de reflexió es noti als poemes. Al ser 'desconegut' el converteix encara més en una novetat atractiva".

La directora de la institució Lletres Catalanes, Laura Borràs, ha volgut recordar que "el compromís de la Institució amb la poesia, la literatura i Sant Cugat és molt gran".

Joan Puigdefàbrega

Joan Puigdefàbrega (Saragossa, 1967) combina l’oceanografia i l’escriptura. Ha publicat els reculls Antilles (Lleonard Muntaner, 2010) i Casa Nostra (Tinta invisible, 2013), escrits arran de navegacions fetes en diversos vaixells. Ha traduït Assaig sobre l’Exotisme. Una estètica de la diversitat, de l’escriptor i viatger Victor Segalen (Lleonard Muntaner, 2015). Està vinculat a l’art, sobretot a través del Museu de Pintura de Sant Pol, i ha participat amb textos en llibres d’artista i petits catàlegs d’exposicions.

'Deshora'

Un dels membres del jurat, el poeta i escriptor Jordi Cornudella, escriu sobre ‘Deshora’:

Una ratlla vertical, el traç d’un gest sobre el paper, travessa de dalt a baix aquest llibre i n’agrupa els poemes en cinc blocs. Els versos semblen aplegar-s’hi a l’entorn d’aspectes diferents -la paraula, la natura mineral, arbres i vent, el cos, l’ànima, i els signes que tracem al nostre lloc-, però giren tots al voltant d’un sol eix. També hi gravitem nosaltres, els lectors d’aquesta indagació sobre el que som i les maneres que tenim de dir-nos, sempre a deshora.

Premi Gabriel Ferrater

El Premi Gabriel Ferrater és una proposta de la Comissió ciutadana Gabriel Ferrater, la ciutat on el poeta va viure tota la seva vida adulta i on va crear gran part de la seva obra literària i la ciutat on va morir. El poeta està enterrat al Cementiri de Sant Cugat.

Els membres del jurat del 15è Premi de poesia a la memòria de Gabriel Ferrater són: Empar Moliné, Marc Romera, Xavier Folch, Jordi Cornudella i Marta Pessarrodona.

Les bases del 16è premi de poesia a la memòria de Gabriel Ferrater es donaran a conèixer a la tardor.